Friday 26 July 2013

Kampung Budaya


“Terokai Sarawak dalam masa setengah hari” itulah yang dijanjikan oleh Kampung Budaya Sarawak, sebuah muzium ‘award winning’ yang menawarkan pengenalan terbaik bagi cara hidup dan budaya tempatan. Terletak di atas sebidang tanah seluas 17-ekar dan hanya terletak berdekatan dengan kawasan hotel-hotel resort, di sini terdapat bangunan replika yang mewakili kumpulan-kumpulan etnik di Sarawak; Rumah panjang Bidayuh, Iban,dan Orang Ulu, perkampungan hutan Penan, Rumah Tinggi Melanau, sebuah rumah tradisional Melayu dengan gelanggang gasing terletak bersebelahannya, Rumah Ladang Cina serta sebuah Pagoda Cina. Wakil dari setiap suku kaum ditempatkan di setiap bangunan ini dengan memakai pakaian tradisional dan melakukan aktiviti-aktiviti yang melambangkan gaya hidup tradisional mereka. Setiap bangunan juga diwakili oleh seorang ‘Tukang Cerita’ yang berpengetahuan luas tentang cara hidup dan budaya-budaya ini. Mereka juga sangat mesra dan amat berbesar hati untuk mengambil gambar bersama anda.
Setelah selesai melawat perkampungan budaya ini, anda boleh menyaksikan persembahan tarian tradisional dari pelbagai suku kaum di teater yang disediakan. Terdapat juga restoran serta kedai-kedai kraftangan di sini. Kampung Budaya Sarawak juga boleh ditempah dan menjadi hos kepada majlis makan malam bertema, atau keraian (sila dapatkan informasi dari hotel penginapan anda) dan yang menariknya adalah majlis perkahwinan juga boleh diadakan di sini, dengan tema tradisional seperti Iban, Bidayuh, Melayu ataupun Orang Ulu!

1 comment:

  1. Titanium Oilyzer ZX T-Shirt | Titanium-Arts
    ZX T-Shirt for titanium legs T.L. · T.L. · T.L. T.T. · T.L. T.T. T.T raft titanium · T.L. T.T. T.T. · T.L. T.T. T.T. T.T. T.T. T. T.T. T.T. T.T. T.T. T.T. T.T. T.T. T.T. T. T.T. T. T.T. T.T. titanium tools T. T.T.T. T.T. T.T. T. T.T. titanium armor T. T.T. T. T.T. T. T.T. T.T. T titanium dioxide in food

    ReplyDelete