Monday 22 July 2013

Taman Negara Bako


 

Sebuah Taman Negara yang beroperasi sejak 1957, Bako menjanjikan pengenalan tepat mengenai hidupan liar dan alam semulajadi yang boleh didapati di Sarawak. Taman ini merangkumi bahagian utara Semenanjung Muara Tebas seluas 27 km persegi. Walaupun agak kecil, Bako menempatkan pelbagai jenis tumbuhan – hutan paya, hutan belukar, hutan bakau,hutan dipterokarpa, tumbuhan cerunam bukit dan banyak lagi. Malah, di Bako anda boleh menjumpai hampir kesemua jenis tumbuhan yang terdapat di Borneo.Bako juga menempatkan pelbagai jenis hidupan liar serta kawasan persisiran pantai yang menarik. Taman Negara ini juga dipenuhi trek jarak dekat dan jauh yang mana ada diantaranya mengambil masa selama sehari untuk dihabiskan. Tidak seperti Taman Negara lain, anda pasti akan dapat melihat hidupan liar di Bako. Monyet-monyet macaque dan monyet daun perak amat mudah dijumpai, babi hutan juga merupakan antara yang mudah untuk dilihat kerana sering berkeliaran di pusat kawalan serta biawak dan tupai juga banyak di sini. Anda juga berpeluang menyaksikan monyet proboscis jika memilih trek seperti Telok Paku atau Telok Delima, lebih-lebih lagi jika anda pergi pada lewat waktu tengah hari. Peluang untuk berjumpa dengan haiwan-haiwan liar ini lebih cerah sekiranya anda peka dan senyap ketika berjalan. Sebagai contoh, anda akan dapat mendengar bunyi buah yang jatuh dari pokok dan di situ kemungkinan terdapat beberapa monyet proboscis. 

Kehidupan tumbuhan di Bako adalah indah dan mudah dilihat. Setiap trek memiliki pelbagai jenis tumbuhan, dari pokok dipterokarpa setinggi 80-meter sehinggalah ke hutan bakau yang tebal. Pokok Pitcher sejenis tumbuhan karnivor juga boleh dilihat di trek Lintang. 

Bako juga memiliki kawasan pantai yang indah sesuai untuk dijadikan tempat istirehat diantara trek. Pantai terbaik di Bako merupakan Telok Pandan Kecil. Selepas kira-kira sejam perjalanan dari trek Teluk Pandan Kecil, anda akan tiba di sebuah kawasan berbatu. Pemandangan indah dari puncak serta keinginan untuk terjun ke dalam air yang jernih cukup untuk merenggangkan otot-otot yang keletihan akibat berjalan jauh. Perjalanan selama 20-minit pun bakal menjadi lebih menarik. Pantai-pantai di sini disempadani oleh batu kapur dan tebing curam batu pasir yang mempunyai formasi menarik hasil pergerakan air laut seperti formasi Sea Stack yang amat terkenal. 

Sekiranya anda berjalan ketika matahari terbenam di pantai Telok Assam berdekatan pusat kawalan utama, anda akan berpeluang melihat burung layang-layang yang hinggap di sarang mereka di atas batu di hujung pantai. Jangan tinggalkan pantai sebaik selepas matahari terbenam di belakang Gunung Santubong. Tunggu kira-kira 20 minit kerana masa itulah warna langitnya akan berubah secara dramatic dengan penuh warna-warni berlatarbelakangkan Gunung Santubong yang tersergam indah. 

NOTA : Ada kalanya trek yang jauh di Bako ditutup sementara. Ini adalah kerana mereka perlu memastikan terdapat kawasan yang tidak diganggu oleh manusia dalam masa tertentu agar dapat memelihara kehidupan semulajadi di sini. Sila dapatkan maklumat dari pejabat tempahan National Parks & Wildlife tentang trek yang ditutup sementara.

No comments:

Post a Comment